Olen työskennellyt SunUralla yrityskartoitustiimissä 3,5 vuotta. Yrityskartoituksissa selvitämme puhelimitse yritysten erilaisia tarpeita, kuten rekrytointitarpeita, liiketoiminnan kehittämistarpeita ja muita palvelutarpeita. Yrityskartoituksia teemme erityisesti TE-toimistoille, ELY-keskuksille ja kuntien elinkeinoyhtiöille.
Puhelintyöhön minulla tuo vaihtelua projektien valmisteluun ja raportointiin liittyvät työt.
Yritysten päättäjät saavat paljon erilaisia myyntipuheluita. Suhtautuminen meidän puheluihimme on kuitenkin hyvin positiivista ja puhelut ovat pääasiassa mukavia, mikä helpottaa puhelimeen tarttumista ja kylmäsoittojen tekemistä. Yhtenä syynä on varmaankin se, että puhelumme aiheena on yrityksen omat konkreettiset tarpeet, joihin tarjoamme avuksi maksuttomia julkisia palveluita.
Hyvin harvoin, mutta silloin tällöin kuitenkin, tulee ikäväsävyisiäkin puheluita, joissa haastateltava henkilö esim. haluaa purkaa turhautumistaan johonkin ihan muuhun asiaan. Ne vain täytyy luovia läpi ja pysyä itse rauhallisena ja neutraalina. Hankalampien puheluiden jälkeen onneksi saa tiimiltä vertaistukea. Välillä puheluissa tulee vastaan ihmiselämän eri puolet surusta ja sairaudesta suureen innostukseen ja optimismiin.
Parhaita hetkiä työssäni ovat ne, kun soittoni osuu tilanteeseen, jolloin yrityksessä on selvä kehittämishalu tai muu avuntarve, mutta ei ole ollut aikaa tai jaksamista edistää asiaa itse tai edes selvittää, mistä apua saisi.
Yrityskartoituspuheluita tehdessä näkee, miten monenlaisia yrityksiä on olemassa ja kuinka erilaisia erikokoiset ja eri alojen yritykset ovat keskenään. Puheluissa kuulee usein hauskojakin tiivistyksiä ja näkemyksiä yritysten arjesta. Mieleeni on jäänyt esim. konepajan omistaja, joka mieluiten palkkaisi työntekijöitä, jotka ovat eläneet lapsuutensa maatilalla, jossa on ollut huono traktori.
Vaihtelua ja mielenkiintoa työhön tulee myös siitä, että yrityskartoitusprojektit ovat keskenään erilaisia. Aihe, kysymysten määrä, maantieteellinen alue ja yritysten koko vaihtelevat. Uusi projekti vaatii aina vähän erilaisen puhelun aloitusspiikin, jotta henkilö puhelimen toisessa päässä ymmärtää, mistä puhelussa on kyse ja kiinnostuu asiasta, mielellään alle 30 sekunnissa. Pienillä sanamuotojen tai sanajärjestyksen muutoksilla voi olla iso vaikutus, ja tiimin kesken vaihdammekin hyväksi koettuja käytäntöjä.