Sujuvat palvelupolut -kasvupalvelupilotti on ollut käynnissä kohta vuoden. Hämeen TE-toimisto on ohjannut pilottiin yhteensä 300 asiakasta, joista viimeisin aloitti palvelussa 1.5.2019. Palvelussa jokainen asiakas on saanut hänelle nimetyn työhönvalmentajan (omavalmentaja) yhdeksän kuukauden ajaksi.
Pilotin aikana työhönvalmennus kehittynyt ja löytänyt toimivan mallin, mistä asiakkaat ovat hyötyneet. Tähän mennessä kaikista 300 asiakkaasta 176 on työllistynyt, saanut opiskelupaikan tai muun positiivisen siirtymän kohti työtä.
Kasvupalvelupilotti on toteutettu Avainsäätiön, Cimson Koulutuspalvelut Oy:n ja SunUra Oy:n yhteistyönä. Pilotissa omavalmentajina toimii tällä hetkellä kuusi työhönvalmentajaa. Palvelun kolmen toteuttajan ja työhönvalmentajien työ on ollut asiakkaan näkökulmasta saumatonta. Yhteistyö TE-palveluiden kanssa on ollut myös sujuvaa.
Ensimmäisen palveluun ohjatun sadan asiakkaan ryhmän palvelu on jo päättynyt. Tässä ryhmässä 63 asiakasta sai yhteensä 77 palvelusopimuksen mukaista positiivista siirtymää kohti työtä. Valmennuksen aikana 42 asiakasta sai yli kuukauden mittaisen työsuhteen. Forssassa palvelu tuotti erityisen hyviä tuloksia; palveluun ohjatuista 49 asiakkaasta 32 sai palvelusopimuksen mukaisen positiivisen siirtymän.
Myös asiakkaat, joiden siirtyminen kohti työtä ei toteutunut toivotulla tavalla, ovat hyötyneet palvelusta. Yhdeksän kuukauden valmennuksen aikana he ovat saaneet paremmat valmiudet hakea työtä, opiskelupaikkaa tai ryhtyä yrittäjiksi.
Pilotin toimintatavat ja menetelmät ovat kehittyneet selkeästi pilotin edetessä. Palvelun kehittämisen apuna olemme käyttäneet Celkee Insight -työkalua, jolla mitataan asiakaskokemusta, palvelun etenemistä ja laatua
Tällä hetkellä vielä palvelussa olevat toisen ja kolmannen ryhmän asiakkaat työllistyvät tai siirtyvät muilla tavoin lähemmäs työtä hyvin. Kehittyneiden toimintatapojen myötä näyttää siltä, että palvelun toisen erän sadasta asiakkaasta peräti 70 saisi palvelusopimuksen mukaisen positiivisen siirtymän. Kolmannen eli pilotin viimeisen sadan asiakkaan uskomme työllistyvän tai pääsevän muutoin lähemmäs työtä vielä tätäkin paremmin.